Er tilbud egentlig et godt tilbud?

Å handle varer og tjenester når det reklameres for “salg” eller “tilbud” høres ofte smart og sparsommelig ut. Her får man akkurat de samme varene som ellers, bare til en lavere pris – skulle man tro. Realiteten er noe annerledes, det er nemlig flere årsaker til at det å handle på tilbud ikke nødvendigvis alltid er en god idé.

Det er derfor viktig å stille seg noen ganske tydelige spørsmål før man kaster seg på tilbudskarusellen. For eksempel, ville jeg kjøpt denne varen likevel, hvis den ikke var tilgjengelig til tilbudspris? Med andre ord, kan det tenkes at jeg ville ha kjøpt den til full pris? Hvis ikke, er det ganske opplagt at man egentlig ikke har spart noe som helst. Man har bare pådratt seg en ekstra utgift som ikke kan sammenlignes med det rent hypotetiske kjøpet av varen til fullpris, og dette er med andre ord ikke en lønnsom handling. I verste fall kan det føre til helt unødvendig økt forbruk, eller til og med at du kjøper ting som aldri blir brukt bare fordi det fremstår som “billig” der og da.

Et annet spørsmål melder seg når tilbudet er av typen “3 for 2” eller kanskje det til og med er nødvendig å kjøpe enda flere av en bestemt vare for å få lavere pris. I dagligvarebutikken opplever jeg ofte at denne typen rabatter som regel dukker opp på usunne matvarer som pølser, sjokolade, brus og potetgull – kjøp seks Kvikk-Lunsj, eller fem plater melkesjokolade, for eksempel.

For meg er det viktig å ha et sunt, godt og helsefremmende kosthold som hjelper meg med å holde vekten nede og dermed også føle meg bra og se bra ut i hverdagen. Hvordan skal jeg få til dette hvis jeg kjøper fem plater melkesjokolade om gangen? Her kan man selvfølgelig si at jeg bør ha viljestyrke til ikke å spise mer sjokolade bare fordi jeg har den liggende, men de fleste voksne mennesker vet vel at det ikke er slik det fungerer i praksis. Utover de rent helsemessige konsekvensene av dette er slik atferd samtidig økonomisk uklokt, fordi du forbruker mer enn det du egentlig har behov for. Det er nettopp derfor de har disse kampanjene, selvfølgelig.

Jeg skal selvfølgelig ikke være en slik surpomp og gledesdreper som sier at man aldri skal slå seg løs på salg (eller spise en sjokolade), for det er ikke poenget her. Men det er nyttig å reflektere over hvordan salg og tilbud trigger oss til å kjøpe ting vi egentlig ikke har behov for, og gir oss muligheten til å rasjonalisere (unnskylde) lite gjennomtenkte impulskjøp. Ikke kjøp noe du ikke trenger, bare fordi det er på salg.

Det er også verdt å få inn et mote- eller stilperspektiv her, siden salg veldig ofte knyttes til klær. Husk at de klærne du kjøper på salg rett og slett er klærne som ingen andre ville ha. Da tar du i grunnen sjansen på at du har så mye bedre smak enn alle andre at du kan heve deg over deres dom over et klesplagg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *